"کسب و کار اینترنتی"

حتما شماهم عبارت “دهکده جهانی” را زیاد شنیده اید. موضوع برداشته شدن مرزهای جغرافیایی و فعالیت های برون مرزی و البته کسب درآمد از این فضا، یکی از مباحث داغ و پرطرفدار این روزهاست. اما این بحث نیز به دلیل اهمیت بالایی که دارد، نیازمند تحقیق و بررسی دقیق می باشد. درآمدزایی اینترنتی مزایا و معایبی دارد که توصیه می کنیم قبل از شروع هر فعالیتی، با مزایا، معایب و نحوه ی کار آن، بیشتر آشنا شوید. چراکه در غیر این صورت ممکن است متضرر شده یا لااقل نتوانید از تمام پتانسیل آن به درستی استفاده کنید. در این مقاله از بخش وبلاگ “استودیو هنری نقطه طلایی” می خواهیم معنای کسب و کار اینترنتی، اهمیت آن، مزایا و معایب و نحوه ی درآمدزایی از این روش ها را مورد بررسی قرار دهیم.

کسب و کار اینترنتی

این روزها کسب و کارهای سنتی جای خود را به کسب و کارهای اینترنتی داده اند. با روی کار آمدن کسب و کار های اینترنتی و مزایای استفاده از آنها، وجود یک وب سایت جذاب برای کسب و کار اهمیت زیادی پیدا کرده است. در ادامه به برخی از مزایای کسب و کارهای اینترنتی اشاره می کنیم.

آنچه در این مقاله می خوانید:

مزایای داشتن وب سایت

کسب و کار اینترنتی

دلیل اهمیت کسب و کار اینترنتی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

انواع روش های کسب و کار اینترنتی

معروفترین وب سایت های فروشگاهی

برای داشتن وب سایت چکار کنیم

مراحل راه اندازی وب سایت

مزایای داشتن وب سایت

 

1- گستردگی اینترنت:

این روزها فضای اینترنت به اولین انتخاب مشتری برای جستجوی محصول مورد نظر تبدیل شده است. زیرا مردم ترجیح می دهند به جای صرف انرژی و اتلاف وقت، در خانه بمانند و از طریق گوشی موبایل یا لپ تاپ، کالای مورد نظر خود را خریداری کنند

2- نداشتن محدودیت زمانی:

با وجود یک وب سایت خوب برای کسب و کار خود، می توانید در حال استراحت، خواب و یا در مسافرت، کالای و خدمات خود را معرفی کنید و به فروش برسانید.

3- خدمات برون مرزی:

شما حتی اگر صاحب یکی از شیک ترین فروشگاه های شمال شهرتان نیز باشید، باز هم بیشترین درگیری مخاطب و مشتری مربوط به ساکنان همان محله یا همان شهر هستند، در حالی که با داشتن یک وب سایت می توانید مشتریانی جهانی داشته باشید. از طرفی هزینه طراحی و راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی در مقایسه با راه اندازی یک مغازه یا فروشگاه سنتی بسیار ناچیز است. همچنین در نظر داشته باشید که به روزرسانی محصولات نیز در بستر وب سایت به سادگی امکان پذبر خواهد بود.

 

کسب و کار اینترنتی

اگر بخواهیم جواب کوتاه و ساده ای به این پرسش بدهیم که “کسب و کار اینترنتی چیست؟” می توانیم بگوییم هرکاری که با استفاده از بستر اینترنت انجام می شود، جزء کسب و کارهای اینترنتی بحساب می آید. به جرات می توان گفت که امروزه اکثر محصولات و خدماتی که به آن ها نیاز دارید را می توانید در دنیای اینترنت بیابید و با یک سفارش ساده و پرداخت آنلاین آن را درب منزل تحویل بگیرید. استقبال شدید از کسب و کارهایی مانند سوپرمارکت اینترنتی، تاکسی اینترنتی، نانوایی اینترنتی و …، باعث گسترش این نوع از کسب و کار شده است و درآمد بسیار زیادی را برای صاحبان آن ها ایجاد کرده است.

 

دلیل اهمیت کسب و کار اینترنتی

به تازگی این بحث مطرح است که اگر می خواهید کسب و کار خود را حفظ کنید باید وارد نوع اینترنتی آن شوید، در غیر این صورت ضرر خواهید کرد. برای اثبات این ادعا بهتر است تاکسی های اینترنتی را در نظر بگیرید. با ورود شرکت اسنپ، بسیاری از آژانس ها و تاکسی ها رونق خود را از دست دادند و به مرز ورشکستگی رسیدند و بسیاری از تاکسیرانان، به عضویت در خانواده اسنپ درآمدند تا از ضرر خود بکاهند. نمونه موفق دیگر در زمینه کسب و کار اینترنتی، دیجی کالا است که امروزه به یک فروشگاه همه منظوره تبدیل شده است. حتما در بین آشنایان خود زیاد سراغ داشته باشید که قبل از خرید هر کالایی ابتدا قیمت آن را در دیجی کالا چک می کنند.

 

راه ‌اندازی کسب و کار اینترنتی

با توجه به مطالبی که تا به اینجا گفته شد، احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است که چه طور می توانید کسب و کار اینترنتی داشته باشید یا کسب و کار سنتی خود را وارد عرصه اینترنت کنید؟!

در راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی افرادی هستند که ایده های جدیدی دارند اما عده ای صرفا ایده ها و روش های دیگران را دنبال می کنند. در نهایت اگر شماهم می خواهید یک کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید، باید دانش لازم را داشته باشید. پس توصیه می کنیم با “استودیو هنری نقطه طلایی” همراه باشید.

انواع روش های کسب و کار اینترنتی

با توجه به تنوع و گستردگی فضای مجازی، روش های مختلفی برای فعالیت در این عرصه وجود دارد که بسیاری از آنها تکراری و بعضی از آنها هم عجیب و جالب هستند. از جمله روش های متداول کسب و کار آنلاین می توان به فروش کالا، ارائه خدمات، فروش آموزش و محصولات آموزشی و فروش تبلیغات اشاره کرد. فروش کالا که برای همگان واضح و روشن است. اما در مورد ارائه خدمات، معمولا خدمات نظافتی به ذهن می رسد! اما در اینجا نیاز به توضیح است که منظور از ارائه خدمات، عرضه هرگونه خدماتی است که می توانید ارائه دهید. این خدمات می تواند نظافت منزل، تعمیرات موبایل و یا هر فعالیت دیگری باشد که بتوانید در قبال آن هزینه ای دریافت کنید.

معروفترین وب سایت های فروشگاهی

با توجه به مطالبی که تا به اینجا گفته شد، با اهمیت نقش کسب و کارهای اینترنتی آشنا شدید. کسب و کارهای اینترنتی از آمریکا آغاز و به مرور در سایر کشور ها نیز گسترش پیدا کرد. در حال حاضر فروشگاه ها، کسب و کارهای اینترنتی را به عنوان تهدیدی برای خود می دانند و کسی نمی داند که این پیشرفت تا کجا ادامه خواهد داشت. اما اگر می خواهید با رشد و نفوذ این کسب و کارها بیشتر آشنا شوید بهتر است با وب سایت های کسب و کاری که به دلیل خلاقیت و محتوا، موفق به کسب شهرت جهانی شده اند، بیشتر آشنا شوید.

1- فروشگاه آنلاین آمازون

کسب و کار اینترنتی

فروشگاه آنلاین آمازون فعالیت جدی خود را در سال 1995 با فروش آنلاین کتاب شروع کرد. پس از آن اقدام به فروش محصولات دست دوم به صورت اینترنتی کرد و توانست بازارهای جهانی را در دست بگیرد. این سایت در هر کشوری یک وب سایت سفارشی به صورت جداگانه دارد. در واقع می توان آمازون را به عنوان یک رقیب جدی برای سایر فروشگاه ها در تمام کره زمین معرفی کرد.

2- فروشگاه خرید آنلاین ای بی

این شرکت نیز در سال 1995 توسط یک فرد ایرانی تبار متولد فرانسه و کاملا به صورت اتفاقی تاسیس شد. این فرد برای حراج دستگاه فتوکپی خود این سایت را تاسیس کرد و توانست مشتری خوبی برای آن پیدا کند. این سایت به مرور زمان به صورت عجیبی گسترش پیدا کرد. ابتکار این سایت آنجاست که هر فرد می تواند علاوه بر خرید، کالاهای خود را نیز در آن به فروش برساند. پس اگر به دنبال کالاهای عجیب و غریب هستید سایت ای بی را دنبال کنید.

3. فروشگاه خرید آنلاین والمارت

والمارت یک فروشگاه زنجیره ای در آمریکاست که بخش فروش اینترنتی هم دارد. یعنی شما می توانید بدون اینکه وقت و هزینه ای صرف کنید در فروشگاه های زنجیره ای والمارت به صورت اینترنتی قدم بزنید، از کالاهای آن دیدن کنید و سفارش جنس خود را ثبت کنید. در ایران نیز بعضی از فروشگاه های زنجیره ای مثل شهروند، سایت فروش اینترنتی را نیز به خدمات خود اضافه کرده اند.

4- فروشگاه خرید آنلاین علی بابا

علی بابا یکی دیگر از سایت های مشهور اینترنتی است که بدلیل تنوع زیاد محصولات، به شما این امکان را می دهد که به اصطلاح از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را در آن پیدا کنید. محصولات آن علاوه بر مایحتاج عادی و ضروری، محصولات شیمیایی، کشاورزی، زیست شناسی و مهندسی را نیز شامل می شود. نحوه ی پرداخت و تحویل کالا در این سایت بسیار ساده و مناسب با حال مشتری می باشد.

5- فروشگاه خرید آنلاین تارگت

این وب سایت از جمله وب سایت های درحال رشد و محبوب در سراسر جهان به حساب می آید. از تنوع بالای محصولات برخوردار است و مشتریان مخصوص خود را دارد.

برای داشتن وب سایت چکار کنیم

ممکن است قصد ایجاد وب سایت و راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید اما نمی دانید باید از کجا شروع کنید؟!

راه اندازی سایت کار دشواری نیست و هرکس می تواند به راحتی یک وب سایت راه اندازی کند و در آن محصولات خود را تبلیغ کند و به فروش برساند؛ اما ابتدا باید با مراحل و روش های آن آشنا شود. در ادامه روند ایجاد یک وب سایت از ایده تا اجرا را برای شما توضیح خواهیم داد:

مراحل راه اندازی سایت

  1. هدف گذاری
  2. انتخاب دامنه
  3. انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS)
  4. طراحی سایت و جلوه های ظاهری
  5. بارگذاری مطالب در سایت

 

1. هدف گذاری

قبل از شروع هر اقدامی، هدف خود را از راه اندازی سایت مشخص کنید. هرکس می تواند با هدف خاصی دست به طراحی سایت بزند. شما ممکن است بخواهید دل نوشته هایتان را در سایت منتشر کنید یا هنرهای دستی خود را برای فروش عرضه کنید یا روش های آشپزی را توضیح دهید یا اینکه محصولات فروشگاه خود را در سایت معرفی نمایید. پس قبل از شروع، هدف خود را مشخص کنید. چه مطالبی قرار است در سایت گذاشته شود؟ انتظار چه مقدار درآمد از این سایت را دارید؟ مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ همه ی این سوالات باید قبل از راه اندازی سایت پاسخ داده شوند. نداشتن هدف باعث سردرگمی شما می شود و در طولانی مدت شما را از ایده های اولیه دور می کند. هدف اولیه، شما را در انتخاب مسیر طراحی و راه اندازی کمک می کند، چراکه کاربری و امکانات هر سایت با دیگری متفاوت است.

2. بهترین دامنه برای کسب و کار اینترنتی

آدرسی که در لینک بالای مرورگرتان می بینید از چند قسمت تشکیل شده است که قسمت انتهایی آن تعیین کننده دامین یا دامنه شما در فضای مجازی است. شما باید متناسب با هدف گذاری ابتدایی، دامنه فعالیت خود را انتخاب کنید. به عنوان مثال انتخاب دامنه برای یک فروشگاه اینترنتی با یک وب سایت که صرفا دل نوشته های شما را در دسترس مخاطبان قرار می دهد بسیار متفاوت است.

انتخاب درست دامنه می تواند نقش به سزایی در موفقیت شما داشته باشد، زیرا نام دامنه اولین چیزی است که یک کاربر از سایت شما می بیند. به همین خاطر انتخاب یک دامنه خوب و مناسب می تواند تاثیر زیادی در جذب مخاطب داشته باشد. همچنین دامنه می تواند علاوه بر آنکه معرف نام تجاری شماست، به برندیگ کسب و کار شما نیز کمک کند. در نتیجه برای انتخاب دامنه باید کمی وقت گذاشت و با دقت بیشتر آنرا انتخاب و ثبت کرد.

انتخاب پسوند مناسب

پس از انتخاب نام مناسب برای سایت لازم است که پسوند آن را نیز تعیین نمایید. پسوند سایت در واقع دامنه ی فعالیت های شما را تعیین می کند. اکثرا تصور می کنند که بهترین پسوند com. است! اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد که شما می توانید با توجه به نوع فعالیت خود آنها را انتخاب کنید، بدون اینکه محدودیتی در کار شما ایجاد کنند.

پسوند هایی که به طور متداول در دامنه سایت مورد استفاده قرار می گیرد:

• پسوند com. برای استفاده عمومی
• پسوند net. برای شبکه‌ها
• پسوند org. برای سازمان‌ها و ارگان‌ها
• پسوند info. بانک های اطلاعاتی
• پسوند name. نام شخص
• پسوند mobi. برای موبایل و دستگاه های همراه
• پسوند biz. تجارت
• پسوند travel. مسافرت
• پسوند gov.ir. برای سایت‌های دولتی ایرانی
• پسوند ac.ir. برای دانشگاه های ایرانی
• پسوند co.ir. برای شرکت های ایرانی

3. انتخاب سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم مدیریت محتوا یا CMS در واقع یک نرم افزار تحت پوشش وب است که مدیریت وب سایت را حتی بدون دانش برنامه نویسی برای شما ممکن می سازد. محیط این سیستم می تواند فارسی باشد و کاربر برای مدیریت آن نیازی به نوشتن کد ندارد. در حال حاضر از سه سیستم مدیریت بیشتر از بقیه استفاده می شود که عبارتند از:

  1. وردپرس
  2. جوملا
  3. دروپال

لازم به ذکر است که این سیستم ها رایگان است و برای کار با آنها هیچ هزینه ای پرداخت نخواهید کرد.

4. طراحی سایت و جلوه های ظاهری

پس از اتمام مراحل ساخت سایت، شما می توانید با خیال راحت به طراحی سایت خود بپردازید. برای طراحی سایت کافی است از قالب ها و پس زمینه هایی که سیستم مدیریت محتوا بصورت رایگان در اختیار شما قرار داده، استفاده کنید. انتخاب قالب ها باید با متناسب با هدف و محتوای شما باشد. همچنین می توانید از دیگر امکانات موجود در سیستم های مدیریت استفاده کنید. به عنوان مثال امکان نظرسنجی را به سایت خود اضافه کنید و از این طریق با مخاطبین در تعامل باشید. بیشتر این امکانات به صورت رایگان در سیستم مدیریت سایت وجود دارد، اما برای داشتن گزینه های بیشتر و گاها تخصصی تر، لازم است به سراغ نسخه های پولی بروید و هزینه ی آنها را پرداخت کنید.

5. قرار دادن مطالب در سایت

اکنون شما تا راه اندازی کامل سایت یک قدم فاصله دارید. کافی است بخش مدیریت سایت (پیشخوان) را باز کنید و متن و تصاویر و ویدیوهای مورد نظر خود را در آن بارگذاری کرده و انتشار دهید. بدیهی است که در این بخش، برای جذاب کردن سایت، باید ایده هایی داشته باشید. جالب است بدانید که اگر به سوال یا مشکلی در زمینه مدیریت سایت برخورد کردید می توانید از انجمن های آنلاین موجود کمک بگیرید.

در پایان امیدواریم با توضیحاتی که در بالا گفته شد، با اهمیت وب سایت برای فعالیت های اقتصادی آشنا شده باشید و بتوانید تصمیم بهتری جهت راه اندازی و طراحی وب سایت خود اتخاذ کنید.

مطالب مرتبط

ما معتقدیم که زبان هنر موثرترین ابزار ارتباط است!