"چرا محتوای متنی"

تولید محتوا از مدت ها پیش به عنوان یک روش کاربردی برای بازرایابی مورد استفاده قرار گرفته است. در ابتدا عده ای زیاد اعتقادی به این روش بازاریابی نداشتند. اما با گذشت زمان و روی آوردن افراد به برنامه و اپلیکیشن های اینترنتی، بازاریابی محتوا توانست جایگاه خود را تثبیت کند. با توجه به انواع روش های تولید محتوا از جمله محتوای متنی، صوتی، ویدیویی و تصویری، به نظر می رسد راحت ترین و تاثیر گذارترین روش، تولید محتوای متنی باشد.

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

 

ضرورت تولید محتوای متنی

محتوا چیست

انواع محتوا

-متنی

صوتی

ویدیویی

تصویری

ویژگی های یک محتوای خوب

اهمیت منابع در تولید محتوا

بهترین نوع محتوا در اینترنت

ضرورت تولید محتوای متنی

در مورد ضرورت تولید محتوای متنی و نقش آن در بازاریابی کنونی و اهمیت آن نسبت به دیگر روش های تولید محتوا باید بگوییم که با گسترش دامنه فناوری و افزایش روش های تولید محتوا، باز هم محتوای متنی در صدر قرار دارد. علت آن را باید در موراد متعددی جستجو و پیدا کرد. یکی از دلایل اولیه را می توان در روانشناسی انسان ها کشف کرد. همه ی آموزش را با خواندن مطالب آغاز کرده ایم و به نحوی به این روش عادت کرده ایم. علاوه بر این، گزارش ها نشان می دهد نسل جدید تمایل بیشتری به یادگیری از طریق متن دارند، حتی ترجیح می دهند به جای گوش دادن به اخبار، آن ها را از سایت های متنی دنبال کنند.

 

محتوا چیست

قبل از شروع بحث شاید بهتر باشد محتوا را تعریف کنیم و بدانیم که در ادامه مقاله به دنبال چه چیزی هستیم. وقتی صحبت از تولید محتوا می شود منظور هر پیغامی است که شخص تولید می کند تا به وسیله آن اطلاعات، آموزش، تجربه یا هر چیز دیگری را به دیگران منتقل کند. در واقع تولید محتوا باعث برقراری ارتباط میان شما و مخاطبتان می گردد. محتوا، امروزه برای اهدافی مثل معرفی محصول به مشتری، کسب در آمد و افزایش فروش بسیار کاربرد دارد.

به زبان ساده تر، محتوا همین متن ها و مطالبی است که اطراف ما را پرکرده اند و گاهی منصفانه و اما اکثرا بی رحمانه نظرات و تصمیم گیری های ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

 

انواع محتوا

همان طور که در بالا اشاره شد محتوا انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به محتوای متنی، صوتی، ویدئویی و تصویری اشاره کرد. در ادامه با انواع مختلف محتوا آشنا خواهیم شد:

محتوای متنی

 

چرا محتوای متنی

به گزارش مقالات معتبر درصد بالایی از بازاریابی های دیجیتال از طریق تولید محتوای متنی انجام می شود. شاید به همین دلیل است که بیشتر مقالات پژوهشی نیز در قالب متن نوشته می شوند و از محتوای صوت یا تصویر تنها به صورت چاشنی کار استفاده می گردد. همان گونه که در بالا گفتیم دلیل این امر به روانشناسی انسان ها برمی گردد که فکر می کنند متن ها باعث ایجاد حس اعتماد و اطمینان بیشتری در آنها می شود.

محتوای صوتی

اگر برای خواندن کتاب وقت یا علاقه کافی ندارید، یا زمان زیادی را در وسایل نقلیه سپری می کنید، پادکست ها و کتاب های صوتی برای شما بسیار مفید خواهند بود. محتواهای صوتی متناسب با زمان و مکان هایی که در آن امکان استفاده از خواندن متن وجود ندارد، می توانند با جذابیت های صوتی مثل موسیقی، ادغام شوند و محتوایی جذاب را در اختیار شما قرار دهند.

محتوای ویدیویی

امروزه عده زیادی هم هستند که حوصله خواندن متون را ندارند و مدیران بازاریابی سعی می کنند محتوای مناسب با سلیقه این گونه از افراد را نیز آماده داشته باشند. فیلم های آموزشی، مصاحبه ها و ویدئوهای تبلیغاتی از انواع محتواهای ویدیویی هستند. به نظر می رسد طرفداران این گونه محتوا نسبت به گذشته در حال افزایش است.

محتوای تصویری

می توان گفت محتوای تصویری روبه رشد ترین روش تولید محتوا است. به نحوی که بازاریابان حرفه ای توجه خاصی به این قالب محتوایی دارند. برنامه هایی از قبیل اینستاگرام، توئیتر و … گواه این مطلب می باشند. شما برای تولید یک محتوای گرافیکی جذاب، علاوه بر انتخاب موضوع کاربردی و درست، ایده پردازی و طراحی آن بسیار حائز اهمیت می باشد. بازاریابان قدر برای افزایش جذب مخاطب و فروش بیشتر در کنار امکانات سخت افزاری و نرم افزاری خود، یک کپی رایتر حرفه ای را در تیم خود استخدام می کنند.

ویژگی های یک محتوای خوب

اگر با تولید محتوا به دنبال معرفی محصول و جذب مشتری هستید، باید بدانید که تولید محتوای خوب و باکیفیت نقش مهمی در جلب مشتری دارد. در تهیه محتوا طوری عمل کنید که مخاطب از وقتی که برای آن محتوا صرف کرده است خوشحال باشد. سعی کنید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشید و متناسب با نیاز و سوال مخاطبتان محتوا را تولید کنید.

به طور کلی در تولید محتوای خوب چند نکته را حتما مدنظر داشته باشید:

اول: مخاطبان خود را بشناسید.

با توجه به محصول یا خدماتی که معرفی می‌کنید مخاطبانتان قابل پیش بینی هستند. مثلا اگر در حال تولید محتوا برای تبلیغ یک بازی کامپیوتری هستید به احتمال زیاد مخاطب شما نوجوانی است که زبان خاص خود را دارد و حوصله زیادی برای شنیدن اطلاعات اضافی ندارد. اما اگر در حال معرفی محصولی هستید که مخاطب آن افراد میانسال یا پیر هستند باید بدانید که آنها تمایل دارند در مورد محصول به طور کامل بدانند تا به آرامش و اطمینان خیال برسند. پس نوع بیان و میزان بسط و گسترش محتوا بستگی زیادی به مخاطب شما دارد.

دوم: هدف خود را از تولید محتوا مشخص کنید.

شما باید به طور مشخص بدانید که قرار است کدام نیاز را از مخاطب خود برطرف کنید و تمام سعی خود را بر تولید محتوای کاربردی و جذاب متمرکز کنید تا با نیاز مخاطب شما هم سو باشد. این مسئله باعث می شود که بیراهه نروید و از پرداختن به موضوعات جانبی بپرهیزید.

سوم: محتوای دست اول تولید کنید.

از مهم ترین ویژگی‌های یک محتوای خوب تکراری نبودن آن است. امروزه یکی از گلایه‌های مخاطبان شبکه‌های اینترنتی تکراری بودن مطالب موجود در آن‌هاست.

خلاقیت همیشه حرف اول را در جلب نظر مشتری می‌زند. گاهی اوقات با استفاده از مطالب تکراری در واقع در حال انجام تبلیغات سو برای کار خود هستید. با این کار نه تنها جلب مشتری نمی‌کنید بلکه نشان می دهید که اهل دروغ، کلاهبرداری و سوء‌استفاده از مطالب دیگران نیز هستید. پس همیشه سعی کنید خلاقیت خود را در تولید محتوا داشته باشید و از فکر و ایده خود برای تولید محتوا استفاده کنید.

اهمیت منابع در تولید محتوا

یکی از مراحل مهم در تولید محتوای مفید، استفاده از منابع معتبر و مناسب است. یکی از راه های جلب اعتماد مشتری ارجاع دادن متن به منابع معتبر و به روز می باشد. اما برای تشخیص منابع معتبر از نامعتبر در مرحله اول به نویسندگان آن منبع توجه کنید. آیا افراد معتبر و سرشناس نویسنده منبع مد نظر شما هستند؟ مرحله بعد تطبیق اطلاعات موجود در منبع با اطلاعات خودتان است. آیا مطالبی که در منبع شما وجود دارد با تجربه و اطلاعات شما هم خوانی دارد یا ندارد؟ اما ممکن است اطلاعات شما و شناختتان نسبت به نویسندگان محدود باشد. در این صورت محتوای منبع را با مقالات معتبر جهانی تطبیق داده و بر این اساس اعتبار آن را بسنجید.

مورد دیگری که در اعتبار سنجی منابع اهمیت دارد زمان انتشار آن مطلب است. ممکن است مطلبی مفید و معتبر باشد اما مربوط به چندین سال قبل باشد که در حال حاضر قابل استناد نیست.

منابع مختلفی وجود دارد که می توان برای تولید محتوا از آنها استفاده کرد. از جمله آنها می توان به مجلات، نشریات، کتاب ها و کتابخانه ها، شبکه های اجتماعی و تالار های گفتگو اشاره کرد.

 

بهترین نوع محتوا در اینترنت

اگر تولید کننده بهترین محصول دنیا هم باشید و برای تبلیغ محصولتان بهترین محتوا را آماده کنید ولی نتوانید ملاک های موتورهای جستجو را کسب کنید، بازهم در سطح جهانی دیده نمی شوید.

پس بهتر است بگوییم برای داشتن بهترین محتوا در اینترنت دو عامل بسیار مهم وجود دارد؛ اولین مورد، توجه به خواست و سلیقه مخاطب است و دوم به دست آوردن ملاک های مدنظر موتورهای جستجوگر از قبیل گوگل.

در رتبه بندی های مدنظر جستجوگرهای گوگل موارد زیر می توانند دخیل باشند:

  • قدرت و اعتبار سایتی که محتوا در آن منتشر می شود
  • میزان مفید و کارآمد بودن محتوا برای مخاطب
  • دسترسی آسان به بخش های مختلف سایت از طریق ساختار بندی مناسب آن
  • دسترسی مناسب سایت به لینک های داخلی و خارجی
  • در نظر گرفتن نکات نگارشی و ویرایشی مناسب و به جا

از انواع روش ها و درگاه ها می توان برای قرار دادن مطالب در اینترنت استفاده کرد. یکی از ابتدایی ترین روش های ارائه مقاله، وبلاگ ها هستند. چرا که از از لحاظ امنیت و قابلیت اشتراک گذاری در جایگاه خوبی قرار دارند. یکی دیگر از روش های توزیع محتوا، استفاده از شبکه های مجازی است. شبکه های اجتماعی به دلیل جامعه مخاطب درگیر بیشتر و در دسترس بودن، نسبت به وبلاگ ها مزیت دارند.

در این مقاله قصد داشتیم شما را با ضرورت تولید محتوای متنی، اهمیت و نحوه تولید آن آشنا کنیم. در نهایت با توجه به اهمیت این موضوع اگر فکر می کنید توانایی تولید محتوای متناسب با محصول خود را دارید همین الان دست به کار شوید. و اگر در این مسیر به کمک نیاز دارید، روی کمک همکاران ما در “استودیو هنری نقطه طلایی” حساب کنید.

مطالب مرتبط

ما معتقدیم که زبان هنر موثرترین ابزار ارتباط است!