"هویت بصری"

همانطور که ظاهر شما اولین چیزی است که در نگاه اول بر مخاطب تاثیر میگذارد. در برند سازی نیز، ظاهر برندتان پیش از شما با مشتری سخن میگوید؛ پس باید مطمئن شوید که مشخصات ظاهری برندتان پیام اشتباهی را به مخاطب نمی رساند. در برندینگ، هرچیزی که مخاطب از شما می بیند، هویت بصری برند نام دارد.

بنابر این داشتن یک هویت بصری خوب باید در بالاترین اولویت فهرست استراتژی کسب و کار شما باشد.

آنچه در این مقاله می خوانید:

هویت بصری چیست

اهمیت داشتن هویت بصری

المان های هویت بصری

شعار

لوگو

پالت رنگی

فونت فیس

طراحی وبسایت و سایر صفحات شبکه های اجتماعی

طراحی فضای فیزیکی

یونیفرم

ست سازمانی

بسته بندی

هویت بصری چیست

هویت بصری ترکیبی از المان های تصویری و گرافیکی است که اتمسفر ظاهری کسب و کار شما را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر هویت بصری یعنی یکپارچه کردن وجه های مختلف کسب و کار از نظر ظاهری.

فرقی نمی کند که شما در حال راه اندازی کسب و کاری جدید هستید یا می خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید، هویت بصری شاخصه ای است که می تواند شما را از رقبا و سایر کسب و کارها متمایز کند.

اهمیت داشتن هویت بصری

یک سیب گاز زده، سه خط موازی مورب یا یک تصویر قرمز با نوشته های سفید را تصور کنید.

اگر این موارد شما را به یاد اپل، آدیداس و کوکاکولا انداخت، همین حالا به شما ثابت شد که سرمایه گذاری برای یک هویت بصری خوب، یک استراتژی بی نقص برای بازشناختن برند شماست.

اما این بدین معنی نیست که لوگو به تنهایی کافی است. لوگو فقط یک جزء کوچک از مجموعه هویت بصری است. مکان فیزیکی کسب و کار شما، وبسایت شما و حتی ادبیات کلامی کارکنان شما با مشتریان نیز قسمتی از هویت بصری برند شما است.

هویت بصری برای شما این امکان را فراهم می کند که کسب و کار خود را به گونه ای تعریف کنید که در نگاه اول به یاد آورده شود.

هویت بصری نشان دهنده هویت برند شماست و برای برند شما اعتبار و اعتماد به همراه خواهد داشت.

هویت بصری همچنین می تواند مبنا و الگویی برای تبلیغات و بازاریابی شما باشد. اما باید مراقب باشید که هویت بصری را متناسب با هویت برند خود تعریف کنید؛ به عنوان مثال اگر بانک ها از هویت بصری غیر رسمی استفاده کنند ممکن است از میزان اعتبار و اعتماد سازی آنها بکاهد.

علاوه بر این هویت بصری باعث ارتقاء برند و افزایش انگیزه ی کارمندان نیز می شود.

المان های هویت بصری

  • شعار
  • لوگو
  • پالت رنگی
  • فونت فیس
  • طراحی وبسایت و سایر صفحات شبکه های اجتماعی
  • طراحی فضای فیزیکی
  • یونیفرم
  • ست سازمانی
  • بسته بندی محصول

شعار

ترکیب کوتاهی از کلمات است که باعث ماندگار شدن برند شما در ذهن مخاطب می شود. شعار می تواند مکمل لوگو باشد. یک شعار هوشمندانه و خوب می تواند کسب و کار شما را بیش از پیش به یاد ماندنی کند. در انتخاب شعار باید به اصل اختصار دقت داشته باشید. همچنین سعی کنید بین شعار و لوگو ارتباط و انسجام خوبی وحود داشته باشد. از طرفی شعار باید متناسب با شخصیت مشتریان هدف باشد. کارشناسان استودیو هنری نقطه طلایی همچنین بر لزوم صداقت و واقعی بودن شعار نیز تاکید ویژه ای دارند.

لوگو

لوگو یک سمبل از کسب و کار شما است. لوگو یک بخش بسیار مهم و ضروری از هویت سازمانی شما را تشکیل می دهد. اما باید در نظر داشته باشید که لوگو تمام هویت برند شما نیست، بلکه تنها جزئی از یک هویت بصری تمام عیار است. با توجه به اینکه لوگو نخستین المان از هویت بصری است که در دید مخاطب اثر می گذارد، پس باید در انتخاب و طراحی لوگو نهایت دقت و ظرافت به کار برده شود. در مقاله های بعدی استودیو هنری نقطه طلایی در مورد انواع لوگو و سبک های مختلف طراحی آن بیشتر خواهیم گفت.

پالت رنگی

در پس هر رنگ فلسفه و تئوری متفاوتی وجود دارد. ترکیب این فلسفه متناسب با کسب و کار شما و شخصیتی که به دنبال ایجاد آن هستید، انتخاب می شود. پالت رنگی در اصل، مجموعه ای از رنگ ها می باشد که با توجه به نوع کسب و کار و هدف گذاری های اقتصادی، توسط تیم گرافیک مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ ها می توانند به برند شما حس سرزندگی، اعتماد، رسمیت، صمیمیت و هرآنچه برای رشد برند خود صحیح می دانید را القا کنند.

پالت رنگی

فونت فیس

مخاطبان و مشتریان شما بخش زیادی از مطالب مورد نیازشان را از طریق مقاله های بارگذاری شده روی وب سایت، مطالعه بروشور ها و یا حتی کارت ویزیت شما دریافت می کنند. از طرفی ظاهر این نوشته ها تاثیر مهمی در ذهن و شناخت مخاطب نسبت به برند شما خواهد داشت. و اینجاست که اهمیت انتخاب فونت مناسب مشخص می شود.

فونت ها بسته به فرم، جایگذاری نقطه ها و سرکش ها، میزانی کشیدگی یا جمع شدگی و ضخامت حروف، پیام ها و حس های مختلفی را به بیننده القا می کنند. پس برای انتخاب صحیح فونت فیس کسب و کار خود از کارشناسان بخش تبلیغات استودیو هنری نقطه طلایی کمک بگیرید.

طراحی وبسایت و سایر صفحات شبکه های اجتماعی

طراحی وبسایت و قالب شبکه های مجازی برای کسب و کارهایی که بر روی جذب مخاطب از طریق بستر اینترنت تمرکز دارند بسیار مهم است. مخاطب شما در بازدید اول از شبکه های مجازی و وب سایت، به شرطی با برند شما ارتباط برقرار می کند که با ظاهری مرتبط و منظم با کسب و کارتان روبرو شود. انتخاب رنگ ها و چیدمان بلوک های محتوایی، و همچنین نوع انتخاب فونت نیز بر میزان ارتباط مخاطب با صفحه شما تاثیر می گذارد. با توجه به اهمیت موضوع، پیشنهاد می کنیم برای طراحی وب سایت و سایر شبکه های اجتماعی، با کارشناسان ما در استودیو هنری نقطه طلایی تماس بگیرید.

طراحی فضای فیزیکی

بر خلاف گذشته که صاحبانان کسب و کار، به طراحی و چیدمان فضای فیزیکی به عنوان عاملی برای جذب مشتری اهمیت زیادی نمی دادند، اما امروزه ورودی فروشگاه های بزرگ، یا نوع طراحی و متریال ساخت فضای فیزیکی ادارات، به یک عامل مهم برای اعتماد سازی و جذب مخاطب تبدیل شده است.

توجه داشته باشید که تمام مواردی که تا کنون معرفی کردیم به نحوی زیبا و منسجم می توانند در طراحی فضای فیزیکی نیز نقش داشته باشند. به عنوان مثال شما می توانید از پالت رنگی خود در رنگ آمیزی فضای فیزیک و از فونت فیس خود برای ساخت تابلو های سردر استفاده نمایید.

یونیفرم

نوع پوشش کارکنان نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که به شدت در نگاه مخاطب اثر می گذارد. اگر فعالیت شما از انواع فعالیت های رسمی و اداری است، شما باید از یونیفرمی شبیه به کت و شلوار برای همکاران مرد خود استفاده کنید، و اگر ارائه دهنده محصولات ورزشی هستید می توانید پوششی راحت را برای کارکنان خود انتخاب کنید.

علاوه بر نوع شخصیت کسب و کار در انتخاب یونیفرم، پالت رنگی سازمان هم در انتخاب آن نقش مهمی دارد. شما برای انتخاب رنگ مناسب یونیفرم می توانید از رنگ سازمانی یا رنگ های مکمل آن استفاده کنید.

ست سازمانی

ست اداری یا ست سازمانی در اصل همان اقلامی است که از گذشته تا کنون وجود داشته است و شامل سربرگ، کارت ویزیت، پاکت، دسته فاکتور و مواردی از این قبیل می باشد. فضای دیجیتال کسب و کار شما باید با فضای واقعی شما هماهنگ و متناسب باشد. بطور مثال بیننده پس از دیدن کارت ویزیت شما، باید به طور ناخودآگاه با وب سایت شما ارتباط ذهنی برقرار کند.

بسته بندی

ظاهر بسته بندی برای کسب و کارهایی که محصولی را بصورت فیزیکی تولید و به مشتری ارائه می کنند بسیار مهم و حائز اهمیت است. محصولات شما برای رسیدن به مشتری مسیر های مختلفی را طی می کنند، افراد مختلفی در نقش های مختلفی آن را می بینند و در نهایت به مقصد اصلی خود نزد خریدار می رسند.

پس این محصول در صورت برخورداری از بسته بندی و ظاهری شکیل، می توانند سفیرانی بسیار جذاب و تاثیرگذار برای معرفی شخصیت برند شما باشند. پس در کل هویت بصری را جدی بگیرید و به اعتبار برند خود فکر کنید، ما در استودیو هنری نقطه طلایی آماده ایم تا آنچه را درباره نیازتان میخواهید بدانید به شما منتقل کنیم.

مطالب مرتبط

ما معتقدیم که زبان هنر موثرترین ابزار ارتباط است!