"تیزر تبلیغاتی"

تیزر تبلیغاتی بیشتر در زمینه رویدادهای ورزشی شناخته شده است. جایی که یک “پیش معرفی” از یک اتفاق مهم یا تولید محصولی جذاب ارائه می‌شود. نمونه بارز آن، تبلیغات سالانه Super Bowl است. که با هدف ایجاد علاقه و کنجکاوی در تماشاگران و فروش بلیط بیشتر، طراحی و تولید می‌شوند.

طراحان این نوع تبلیغات باید آن چیزی را در معرض نمایش بگذارند که مخاطب قرار است در واقعیت نیز ببینید. در غیر این صورت، به جای جذب بینندگان، در آن‌ها احساس گمراهی و سردرگمی ایجاد خواهد کرد! چرا که اگر محصول، وعده‌های داده شده در تیزر را بصورت کامل نداشته باشد، امکان از بین رفتن اعتماد مخاطب نسبت به آن محصول و برند وجود دارد.

آنچه در این مقاله می خوانید:

کاربرد تیزر تبلیغاتی چیست

تاثیرات و خطرات

معنی و کاربرد تیزر تبلیغاتی

تولید تیزر تبلیغاتی برای کسب و کار

نمونه‌ای از تیزرهای ساخته شده در استودیو هنری نقطه طلایی

موشن گرافیک یا تصاویر واقعی

کاربرد تیزر تبلیغاتی چیست

همانطور که “Harvard Business Review” اشاره کرده است، تیزر تبلیغاتی نوعی از محتوای تبلیغاتی است که ارتباط مشخصی بین یک نام تجاری و یک احساس یا سبک ایجاد می‌کند. در مورد رویدادهای بزرگ ورزشی، مانند Super Bowl ، این تیزر چند هفته قبل از رویداد سر و صدا ایجاد می‌کند تا ذهن مخاطبان را به سمت خود متمرکز کند.

خارج از زمینه ورزشی، ممکن است تیزر تبلیغاتی با فاش نکردن هویت فرد پشت دوربین، ذهن مخاطب را درگیر کند. اسپانسر تبلیغ با عدم معرفی دقیق خود و ایجاد سوال در ذهن مخاطب، بینندگان را وادار به گمانه زنی پیرامون رویداد اصلی می‌کند. در نتیجه این اثر تحریک کننده در ذهن ثبت می‌شود و مخاطب را ترغیب می‌کند تا آنرا با دوستانش نیز به اشتراک بگذارد.

بنابر مقالات سایت blimpcam.com، قبل از آغاز رسمی فعالیت یک کسب و کار، ایجاد تمایل و کنجکاوی در مشتریان تاثیر بسزایی دارد. برای رسیدن به این هدف، برخی از مشاغل از تیزرهای تبلیغاتی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال عبارت “شمارش معکوس شروع شد. فقط 60 روز تا افتتاح باقی مانده است” یک تیزر تبلیغاتی است حتما همه شما بارها با آن برخورد داشته‌اید.

تأثیرات و خطرات

در بهترین حالت، تیزرهای تبلیغاتی به چیزی تبدیل می‌شوند که افراد قبل از یک رویداد به دنبال آن می‌گردند. و پس از اتمام رویداد درباره آن بحث می‌کنند. با این حال، به گزارش “هاروارد بیزینس ریویو”، صرف جذاب بودن یک تیزر تبلیغاتی آن را قابل انتشار نمی‌کند. آنچه یک بیننده را تحریک و جذب می‌کند، ممکن است مخاطب دیگری را آزار داده و دفع کند. یکی دیگر از خطرات تیزر تبلیغاتی، این است که محصول نتواند انتظاراتی را که ایجاد کرده است، برآورده کند.

معنی و کاربرد تیزر تبلیغاتی

“یک تبلیغ کوتاه است؛ که فقط با ارائه اطلاعات جزئی بدون نشان دادن اسپانسر تبلیغ یا محصول مورد تبلیغ، برای درگیر کردن ذهن مردم طراحی شده است.”
طبق نظریه‌ای که توسط جوآنیس در سال 1995 بیان شد، اصل کلیدی در تولید تیزر تبلیغاتی انتقال اولین بخش از پیام به صورت کاملا رازآلود است. به گونه‌ای که کنجکاوی مشتری را برانگیزد، توجه فرد را جلب و او را وادار به جستجوی قسمت دوم محتوا کند. جوآنیس در نظریه خود اشاره دارد که اگر قسمت اول تیزر بتواند کنجکاوی مخاطب را تحریک کند، خیلی بعید است که مخاطب قسمت دوم تیزر را دنبال نکند.
ژان مارک لهو تأکید می کند که تیزر تبلیغاتی در واقع شامل دو یا حتی سه مرحله است.

به گفته هونگ، تیزرهای تبلیغاتی به شدت به روش‌های غیرکلامی ارتباط با مخاطب متکی هستند.

با توجه به دیدگاه صاحب نظران در این فن، هدف این نوع تبلیغات پنهان کردن مارک تجاری برای مدتی، درگیر کردن ذهن مخاطب و سپس معرفی محصول است. بنابراین می‌توان گفت زمانی که شرکتی محصول جدیدی تولید می‌کند، بهترین روش تبلیغ آن، استفاده از تیزرهای تبلیغاتی است.

تولید تیزر تبلیغاتی برای کسب و کار

اگر به دنبال تولید تیزرهای تبلیغاتی هستید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

یک تیزر پر رمز و راز ایجاد کنید

همانطور که از عنوان پیداست، یک تیزر تبلیغاتی خوب یعنی ارائه اطلاعات کم، برانگیختن سوال و حس تعجب مخاطب. برخی از شرکت ها در تیزرهای تبلیغاتی، اطلاعات زیادی را در اختیار بیننده قرار می دهند. این کار به هدف آن‌ها برای استفاده از تیزر تبلیغاتی آسیب می رسانند.

فرقی نمی کند که تبلیغ شما برای راه‌اندازی یک وبسایت باشد یا یک کسب و کار جدید؛ سعی کنید به جای خود محصول یا خدمات، بر تأثیرات آن تمرکز کنید. توجه داشته باشید در ارائه محتوای تیزر جزئیات را محدود کنید. در عوض بیننده را ترغیب کنید زندگی خود را با وجود این محصول تصور کند. اگر این کار به درستی انجام شود، تیزر تبلیغاتی می‌تواند برای مخاطب تحریک کننده باشد.

نمونه‌‌ای از تیزرهای ساخته شده در استودیو هنری نقطه طلایی

در کانال های مختلف فعال باشید

بعد از ساخت تیزر، نحوه به اشتراک گذاری آن مطرح می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که در کانال‌های مختلف فعالیت کنید. رسانه‌های اجتماعی به ابزاری قدرتمند برای اشتراک گذاری تبلیغات تبدیل شده‌اند. زیرا امکان دسترسی گسترده و تعاملات زیادی را فراهم می‌کند. استفاده از فضای اینستاگرام، یوتیوب، آپارات و ایمیل گزینه‌های مناسبی برای برقراری تعامل با مشتریان هستند.

اگر می‌خواهید بازدهی بیشتری کسب کنید، می توانید از Google Adwords برای تبلیغ و توزیع تیزر خود استفاده کنید. این نوع تبلیغات فرصت بیشتری به دیده شدن تیزر شما می‌دهد.

در نهایت بازاریابی محتوا (وبلاگ‌ها، اینفوگرافی‌ها، سایت‌ها و…) می‌تواند یک تبلیغ اثربخش برای اشتراک گذاری مطالب شما با مخاطبین باشد.

منحصر بفرد باشید

هنگام کار روی یک تیزر تبلیغاتی، مهم است که منحصر به فرد باشید و بر بکارگیری روش‌های جدید و مرتبط با نام تجاری خود متمرکز باشید.
پس پیشنهاد می‌کنیم که از انجام تحقیقات غافل نشوید. کشف کنید که در گذشته شرکت‌های مشابه، چه کارهایی انجام داده‌اند. ارزیابی کسب و کارهایی که علی‌رغم انجام تبلیغات گسترده با شکست مواجه شده‌اند، مانع بروز اشتباهات مشابه از سمت شما و صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود.

موشن گرافیک یا تصاویر واقعی

در واقع موشن گرافیک یکی از روش‌های مورد استفاده در ساخت تیزر تبلیغاتی است. اما در تولید تیزرهای تبلیغاتی بهتر است از تصویر و فیلم‌های مربوط به محصولی که قرار است معرفی شود، دفتر کار یا تصاویر و ویدئوهای مرتبط استفاده شود. در حالی که در موشن گرافیک محتوا عموما با استفاده از نرم‌افزار و به صورت دیجیتال انجام می‌گیرد.

مطالب مرتبط

ما معتقدیم که زبان هنر موثرترین ابزار ارتباط است!